Vragen en antwoorden - Insula Dei Huize Kohlmann
Logo Insula Dei Huize Kohlmann
Icoon telefoon 026 369 79 89
Lettervergroter
Facebook

Home > Corona nieuws > Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden

Veelgestelde vragen over het coronavirus hebben wij hier voor u op een rijtje gezet:

Ik wil graag persoonlijk contact met mijn naaste, kan dat?

De bezoekregeling is versoepeld en dat betekent dat vanaf 2 juni 1 vaste bezoeker per bewoner per week welkom is. Daarnaast blijven de contactmogelijkheden beschikbaar die we tot op heden inzetten. We hebben de beschikking over een gigafoon. Dit is een heel groot scherm waarop de cliënt u levensgroot kan zien tijdens het beeldbellen. Dit wordt vooral ingezet op de PG afdelingen en voor bedlegerige cliënten. Daarnaast kunt u raambellen met uw naaste. Op Huize Kohlmann bespreekt u dit met de afdeling waar de cliënt verblijft, op Insula Dei is daar een speciale ruimte voor ingericht. Via een boekingssysteem kunt u uw bezoek HIER reserveren. Zo kunt u elkaar toch zien en horen.

Hoe zijn de boodschappen geregeld die ik zelf altijd doe voor een bewoner?

Bewoners kunnen via de zorgmedewerkers op een tablet boodschappen bestellen voor de winkel, deze worden vervolgens bezorgd door de winkelmedewerkers.

Ik haal de was altijd op,  hoe moet dat nu?

U kunt wasgoed en goederen halen en brengen via de sluis bij de achteringang van Insula Dei, en via de voordeur bij Huize Kohlmann. 

Ik wil graag wat per post versturen, mag dit?

Alles wat als post behandeld kan worden, wordt in ontvangst genomen in de sluis bij de achteringang van Insula Dei. Ook post voor cliënten van Huize Kohlmann. Wij zorgen dat het terecht komt bij de cliënten. Denk hierbij aan brieven, kaarten, tekeningen, bloemen en kleine pakketten. Alle spullen worden een tijd in quarantaine geplaatst, gezien de veiligheid. Daarom vragen wij u om geen houdbare levensmiddelen te sturen. Als u waardevolle spullen wilt afgeven, gaan wij hier natuurlijk met zorg mee om. Wij kunnen in deze periode echter geen verantwoordelijkheid dragen voor deze spullen, dit is dus op eigen risico.

Ik wil contant geld langs brengen bij een bewoner, mag dit?

Dit is niet nodig. Met oog op de hygiënemaatregelen, kan er niet meer met contant geld betaald worden. Het is dus niet nodig om contant geld naar een locatie te brengen. Als het mogelijk is, vragen wij bewoners om boodschappen met pin of hun klantenpas te betalen. Als dit niet mogelijk is, wordt het op rekening gezet of afgeschreven via een automatische incasso of factuur.

Mijn naaste heeft nog een afspraak staan in het ziekenhuis; mag ik haar daar wel voor op komen halen?

De meeste afspraken zullen niet door gaan. Mocht er een medische noodzaak zijn dan zal de arts/SO bepalen of u moet komen, vanzelfsprekend zullen we daar dan aan meewerken.

Hoe wordt het geregeld met het eten?

Wij zorgen vanzelfsprekend voor eten drinken voor alle bewoners, ongeacht de indicatie. Cliënten kunnen nog niet in het restaurant terecht, maar de restaurant medewerkers brengen de maaltijden naar de afdelingen.

Mag ik pakketjes of bloemen langs brengen?

Ja dit mag. U kunt deze goederen voorzien van een naam en kamernummer in de sluis bij de achteringang van Insula Dei en Huize Kohlmann achterlaten. U mag niet naar binnen om dit persoonlijk af te geven.

Mogen we wel een bezoek brengen wanneer een cliënt in de allerlaatste levensfase zit?

Voor familie van de bewoners die in de allerlaatste levensfase zijn gekomen, wordt een uitzondering gemaakt. In dat geval blijft er de mogelijkheid om afscheid te nemen. Dit wordt per situatie overlegd en alleen na akkoord van de Specialist Ouderengeneeskunde.

Mag een bewoner worden opgebaard in zijn/haar eigen appartement?

Hoe verdrietig we dit ook vinden, dat kan helaas niet in deze crisis tijd. We verzoeken u contact op te nemen met een uitvaartonderneming.

Ik wil nog een keer komen om dingen te brengen, mag dat?

Ja tot in de sluis. Alle transport van goederen vindt plaats via deze sluis bij de achteringang van Insula Dei en Huize Kohlmann.

Gaan de activiteiten op locaties wel door?

Nee, gezamenlijke activiteiten gaan niet door, de activiteitenbegeleiders verzorgen op individuele basis welzijn voor de bewoners op de afdelingen. Ook de geestelijk verzorgers assisteren op de afdelingen. Daarnaast is er op locatie Insula Dei op dagelijks een speciale TV uitzending vanuit de Kapel. Het programma vindt u HIER.

Ik wil graag iets bijdragen voor jullie in deze moeilijke tijd, kan dat?

We vinden het hartverwarmend te horen hoe betrokken iedereen is. Ook kunt u denken aan een donatie aan de Stichting vrienden van Insula Dei Huize Kohlmann.

Ik wil graag beeldbellen met een naaste, maar hij/zij heeft de middelen daar nu niet voor. Wat kan ik doen?

Wij stellen tablets ter beschikking om digitaal contact met uw naaste mogelijk te maken. Heeft uw naaste hulp nodig mailt u dan naar: beeldbellen@insuladei.nl 
Heeft de cliënt zelf digitale middelen dan kunt u beeldbellen via Skype, FaceTime of de video-optie in bijvoorbeeld Whatsapp of Facebook Messenger. Wij hebben een procedure voor beeldbellen opgesteld.
Ook kunt u samen een digitaal spelletje doen.
Stuur een kaartje, tekening of brief naar een bewoner!
Een extra telefoontje krijgen is natuurlijk altijd fijn. 

Ik heb een leuk idee voor bewoners, kan ik dit zelf in gang zetten?

Het is prachtig om te zien dat veel mensen leuke initiatieven bedenken voor bewoners! Bijvoorbeeld een creatieve manier om van buitenaf een verjaardag te vieren of muzikale optredens. Dit vinden we hartverwarmend, maar gezien de veiligheid willen we dit ook graag klein houden. We denken hierbij aan de geldende richtlijnen en de belastbaarheid van onze medewerkers. Daarom verzoeken we u vriendelijk om deze initiatieven voor te leggen via: activiteitenbegeleiding@insuladei.nl. Vermeld in deze mail het initiatief, uw naam en telefoonnummer. Wij denken graag met u mee en doen er alles aan om zoveel mogelijk initiatieven voor onze bewoners op te pakken. Dit e-mailadres is niet bedoeld voor andere (zorg) vragen.

Waar vind ik het laatste nieuws over corona en de maatregelen?

Naast deze pagina vindt u informatie op de site van het RIVM.
Op de site van Zorgvoorbeter
En op de site van brancheorganisatie ActiZ

Speciaal voor bewoners:

Kan ik op bezoek gaan bij medebewoners binnen de locatie waar ik woon?

U kunt op bezoek bij andere bewoners binnen de locaties. Binnenshuis zijn de deuren open. Hierbij wel het advies de kring klein te houden en natuurlijk altijd afstand van 1,5 meter bewaren. 

Ik voel mij verkouden/grieperig worden, wat moet ik doen?

Indien u zich verkouden/grieperig voelt, kunt u het beste bellen met uw huisarts. Krijgt u behandeling van IDHK, informeer dan even bij de zorg wat aan te raden is.

Welke voorzorgsmaatregelen kan ik nemen?

1.  Was uw handen regelmatig met water en zeep en gebruik eventueel nog desinfecterende handalcohol.
2. Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
3. Blijf zoveel mogelijk binnen, op uw kamer en hou bij contact een afstand van 1,5 meter aan.
4. Schud geen handen.
5. Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze na eenmalig gebruik weg.

Hoe word ik geïnformeerd over de maatregelen en eventuele veranderingen?

Zodra er veranderingen in de situatie zijn houden wij u op de hoogte d.m.v. een brief, berichten op de kabelkrant en website en via onze medewerkers. Dagelijks komt het “outbreakteam” bij elkaar om de actualiteit te bespreken en de maatregelen indien nodig hierop aan te passen.

Hoe gevaarlijk is het coronavirus?

Een flinke griep, daarop lijkt een besmetting met het nieuwe coronavirus nog wel het meest. Met dit verschil dat een deel van de besmette mensen ernstige benauwdheidsklachten krijgt en in sommige gevallen leidt het virus – vaak bij kwetsbare mensen – tot levensbedreigende luchtweginfecties. Sommige mensen overlijden daaraan. Het is moeilijk om exact te bepalen om hoeveel mensen dit gaat. Niet iedereen wordt getest.
Daarom adviseren wij u dringend om u te houden aan de voorschriften. En bij voorbeeld 2 x per dag de berichten te volgen op radio en/ of televisie.

Locatie Insula Dei
Velperweg 139
6824 HK Arnhem
Stuur een bericht naar Insula Dei

Locatie Huize Kohlmann
Beekstraat 40
6811 DW Arnhem
Stuur een bericht naar Huize Kohlmann

Insula Dei Huize Kohlmann is lid van ActiZ, organisatie van zorgondernemers.

Actiz organisatie van zorgondernemers logo Gastvrijheidszorg met 4 sterren