Logo Insula Dei Huize Kohlmann
Icoon telefoon 026 369 79 89
Lettervergroter
Facebook

Home > Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Algemeen

> Kan ik komen kijken?
> Mag ik een huisdier meenemen?
> Welke faciliteiten zijn er in Insula Dei Huize Kohlmann?
> Welke activiteiten zijn er?

Wonen (huur)

> Kan ik ook zonder indicatie bij u wonen?
> Wat zijn de kosten van huren?
> Is er een wachtlijst voor huurappartementen?
> Hoe gaat de wachtlijstprocedure bij huren?
> Hoe meld ik mij aan voor een huurappartement?

Wonen (met indicatie)

> Ik heb een indicatie (zorgprofiel) en nu?
> Wat is het verschil tussen verpleeghuis en verzorgingshuis?
> Wat zijn de kosten van een zorg-/verpleegappartement?
> Is er een wachtlijst?
> Hoe gaat de wachtlijstprocedure?
> Hoe meld ik mij aan?

> Zijn er bezoektijden?

Indicatie

> Hoe verkrijg ik een indicatie?
> Kunt u helpen bij een indicatie-aanvraag?

Thuiszorg

> Biedt u ook zorg aan huis?
> Is er personenalarmering?
> Biedt u maaltijdvoorziening?
> Hoe kom ik aan een zorgtoewijzing voor thuiszorg?
> Kunt u helpen bij de indicatie-aanvraag voor thuiszorg?

Mogelijkheden tot begeleiding

> Biedt u dagopvang?
> Hoe verkrijg ik een indicatie voor dagopvang?
> Kunt u helpen bij de indicatie-aanvraag voor dagopvang?
> Hoe meld ik mij aan voor dagopvang?
> Wat is de eigen bijdrage?
> Hoe gaat het met vervoer?

 

Antwoorden

 

Algemeen

Kan ik komen kijken?
Ja, u bent van harte welkom voor een rondleiding in Insula Dei op Landgoed Rennen Enk of in woonzorgcentrum Huize Kohlmann in de binnenstad van Arnhem. Bel ons voor een afspraak met een van onze woonzorgconsulenten (026 369 79 89 ) of neem contact op via het contactformulier.
terug

Mag ik een huisdier meenemen?
Ja, onder bepaalde voorwaarden is het toegestaan uw huisdier mee te nemen. De woonzorgconsulenten kunnen u hier alles over vertellen. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Welke faciliteiten zijn er in Insula Dei Huize Kohlmann?
Onze beide woonzorgcentra bieden een breed en flexibel palet aan faciliteiten, waarin u zelf kunt kiezen voor verschillende typen woonarrangementen, begeleidingsarrangementen of leefstijlarrangementen. Er zijn basisvoorzieningen en arrangementen voor meer comfort of zorg, net wat bij u past. Kijk voor meer informatie op de pagina’s Woonvoorzieningen op maat, Begeleidingsarrangementen of Leefstijlarrangementen.
terug

Welke activiteiten zijn er?
Er is een gevarieerd activiteitenprogramma, dat voor en met cliënten wordt samengesteld. U kunt kiezen voor vaste onderdelen in abonnementen, maar u kunt ook per keer aan iets meedoen. Zie de Activiteitenkalender en de pagina Activiteiten en cultuur.
terug

Wonen (huur)

Kan ik ook zonder indicatie bij u wonen?
Ja, dat kan zeker. In de locatie Insula Dei op Landgoed Rennen Enk zijn ook woonstudio’s te huur. U woont zelfstandig, maar kunt naar behoefte gebruikmaken van alle aanwezige voorzieningen. Bijvoorbeeld eten in de brasserie of deelname aan activiteiten. Kijk op de pagina Woonstudio huren voor meer informatie.
Op Landgoed Rennen Enk zijn ook appartementen te huur in de andere gebouwen (de ‘Enken’) , die geen deel uitmaken van woonzorgcentrum Insula Dei. Bewoners van de Enken kunnen net als huurders van de woonstudio’s gebruikmaken van alle voorzieningen. Zie de brochure Insula Dei. Verborgen schat in de stad.
terug

Wat zijn de kosten van huren?
De (kale) huurprijzen van een woonstudio bedragen € 722,17 of € 747,42. Daar komen servicekosten bij en de kosten van een basisarrangement van vijf maaltijden. Kijk voor meer informatie op de pagina Woonstudio huren of in de brochure over Woonstudio’s Insula Dei.
terug

Is er een wachtlijst voor huurappartementen?
Ja, er is in principe een wachtlijst, maar we kunnen u niet precies vertellen hoe lang de wachttijd is.  
terug

Hoe gaat de wachtlijstprocedure bij huren?
Nadat u zich hebt aangemeld ontvangt u een bevestiging van inschrijving. Gedurende de wachttijd houden wij contact met u. Op het moment dat wij u een aanbieding kunnen doen, krijgt u 24 uur bedenktijd. Meer informatie bij de woonzorgconsulenten. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Hoe meld ik mij aan voor een huurappartement?
Neem contact op met de woonzorgconsulenten.  Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

 

Wonen (met indicatie)

Ik heb een indicatie (zorgprofiel) en nu?
U neemt contact met ons op om te kijken of Insula Dei Huize Kohlmann iets voor u is, en of er op dit moment een appartement vrij is. Onze woonzorgconsulenten vertellen u alles wat u wilt weten en leiden u rond. Als u bij ons komt wonen stellen wij samen met u een zorgleveringsovereenkomst en een zorgleefplan op. In het eerste document staan alle algemene voorwaarden over wonen en zorg; in het zorgleefplan gaat het specifiek over úw zorg en uw wensen. Zie voor meer informatie de pagina’s Zorgappartementen, Verzorgingshuiszorg, Verpleegappartementen en Verpleeghuiszorg.
terug

Wat is het verschil tussen verpleeghuis en verzorgingshuis?
Het verschil zit hem vooral in de zwaarte van uw zorgvraag (uw zorgprofiel). Bij intensieve en langdurige zorg spreken we van verpleeghuiszorg.
In de nieuwe wetgeving (Wet langdurige zorg, vanaf januari 2015) wordt het verschil tussen verpleeghuis en verzorgingshuis niet meer gemaakt. Maar vóór die datum was een indicatiestelling voor een (relatief) laag zorgzwaartepakket (zzp) gericht op verzorgingshuiszorg, terwijl de hogere zzp’s recht gaven op intensieve en langdurige zorg. De huidige periode is een overgangstijd, waarin Insula Dei Huize Kohlmann beide typen zorg aanbiedt voor mensen die onder de vorige wetgeving (Awbz) vallen. Zie voor meer informatie over de verschillen in zorgaanbod de pagina’s Verzorgingshuiszorg en Verpleeghuiszorg.
Naast een indicatie voor langdurige zorg zijn ook andere indicaties mogelijk, zoals voor thuiszorg of maatschappelijke ondersteuning. Onze woonzorgconsulenten kunnen u met concrete voorbeelden uitleggen wat de mogelijkheden voor u zijn. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Wat zijn de kosten van een zorg-/verpleegappartement?
Als u een indicatie voor zorg hebt van het CIZ, moet u een eigen bijdrage betalen. Op de website van het het CAK kunt u de hoogte van uw eigen bijdrage berekenen. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Is er een wachtlijst?
Ja, er is een wachtlijst, maar we kunnen u niet precies vertellen hoe lang de wachttijd is. De ene keer kort, de andere keer wat langer. De wachttijd hangt ook af van de urgentie van uw vraag.
terug

Hoe gaat de wachtlijstprocedure?
Nadat u zich hebt aangemeld ontvangt u een bevestiging van inschrijving. Gedurende de wachttijd houden wij contact met u. Op het moment dat wij u een aanbieding kunnen doen, krijgt u 24 uur bedenktijd. Meer informatie bij de woonzorgconsulenten. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Hoe meld ik mij aan?
Neem contact op met de woonzorgconsulenten. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Zijn er bezoektijden?
Nee, als bewoner of huurder bent u ‘baas in eigen huis’ en beslist u zelf wanneer u bezoek ontvangt. De receptie is bemand 8.00 tot 20.30 uur. Ook buiten die tijd kunnen bezoekers zich aanmelden. Dan komt een andere medewerker de deur openen.
terug

 

Indicatie

Hoe verkrijg ik een indicatie?
aanvraag doet u via het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ). Op de CIZ-website vindt u veel informatie over blijvend intensieve zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), die in de plaats is gekomen van de Awbz. Het CIZ onderzoekt of u daarvoor in aanmerking komt. De woonzorgconsulenten van Insula Dei helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Kunt u helpen bij een indicatie-aanvraag?
Ja, de woonzorgconsulenten van Insula Dei Huize Kohlmann helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

 

Thuiszorg

Biedt u ook zorg aan huis?
Ja, ook als u zelfstandig woont, maar toch zorg of ondersteuning nodig hebt, kunt u bij ons terecht. Insula Dei Huize Kohlmann verleent verzorging, verpleging en andere hulp aan huis in de zelfstandige woonstudio’s en appartementen op het landgoed. Ook intensieve thuiszorg is mogelijk. Zie de pagina Thuiszorg en de brochure voor cliënten thuiszorg. In de wijken rondom beide woonzorgcentra bieden we hulp bij het huishouden.
terug

Is er personenalarmering?
Ja, Insula Dei Huize Kohlmann maakt gebruik van de personenalarmering van Vérian. Zie Vérian. Met één druk op de alarmknop bent u in verbinding met de Vérian Zorgcentrale. 24 uur per dag directe hulp als het nodig is. Meer informatie bij de woonzorgconsulenten. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Biedt u maaltijdvoorziening?
Ja, de keuken van Insula Dei Huize Kohlmann bereidt dagelijks maaltijden met verse producten, biologisch en uit de streek. Vrijwilligers bezorgen die maaltijden bij u thuis in speciale koeldoezen. U kunt kiezen uit verschillende menu’s en gerechten. Zie voor meer informatie de pagina Maaltijdservice en de folder over maaltijdbezorging.
terug

Hoe kom ik aan een zorgtoewijzing voor thuiszorg?
De woonzorgconsulenten van Insula Dei helpen u graag bij het aanvragen van een zorgtoewijzing. Zij brengen u in contact met de wijkverpleegkundige van Insula Dei die uw aanvraag voor persoonlijke en/of verpleegkundige zorg indiceert voor de Zorgverzekeringswet. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
Een aanvraag voor huishoudelijke diensten doet u via de website zodoenwedatinarnhem.nl (de gemeente als uitvoerder van de Wmo).
terug

Kunt u helpen bij een indicatieaanvraag voor thuiszorg?
Ja, de woonzorgconsulenten van Insula Dei helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

 

Mogelijkheden tot begeleiding

Biedt u dagopvang?
Ja, bij Insula Dei Huize Kolmann kunt u elke dag van 8.30 uur tot 19.00 uur terecht voor dagopvang. U kunt er gezamenlijk ontbijten, lunchen en dineren. We begeleiden u bij activiteiten en proberen uw eigen mogelijkheden te benutten en te versterken. Ook mensen die niet in een van onze locaties wonen, kunnen deelnemen aan dagopvang. Zie pagina Dagopvang.
terug

Hoe verkrijg ik een indicatie voor dagopvang?
Aan dagopvang kunt u met of zonder indicatie deelnemen. Een indicatie gaat via de gemeente (Wmo), en u betaalt een eigen bijdrage. Hebt u geen indicatie, dan kunt u bij ons een begeleidingsarrangement inkopen. Meer informatie bij onze woonzorgconsulenten. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Kunt u helpen bij de indicatieaanvraag voor dagopvang?
Ja, de woonzorgconsulenten van Insula Dei Huize Kohlmann helpen u graag bij het aanvragen van een indicatie. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Hoe meld ik mij aan voor dagopvang?
Neem contact op met de woonzorgconsulenten. Telefoon 026 369 79 89 of via het contactformulier.
terug

Wat is de eigen bijdrage?
Op de website van het CAK kunt u de eigen bijdrage voor Zorg thuis berekenen.
terug

Hoe gaat het met vervoer?
Is er geen vervoer opgenomen in de indicatie, dan zorgt u (uw mantelzorger) zelf voor vervoer. Als u op het landgoed woont kunnen wij tegen vergoeding vervoer organiseren.
terug

Locatie Insula Dei
Velperweg 139
6824 HK Arnhem
Stuur een bericht naar Insula Dei

Locatie Huize Kohlmann
Beekstraat 40
6811 DW Arnhem
Stuur een bericht naar Huize Kohlmann

Insula Dei Huize Kohlmann is lid van ActiZ, organisatie van zorgondernemers en heeft het Perspekt gouden keurmerk in de zorg.

Actiz organisatie van zorgondernemers logo Perspekt keurmerk in de zorg goud